Jom La ikut....

Saturday, 7 January 2012

4 Pandangan Manusia

Assalamualaikum.....

Apa khabar para pembaca? semoga sihat-sihat sahaja walaupon Im sendiri sakit kepala dan pening-pening sikit.... tapi masih ada kudrat nak ber'blogging'... haha...

Petang 8 Januari 2012.... Im pergi ke kedai beli kuih-muih untuk makan petang..... macam-macam ragam manusia kat kedai tu.... "Kuih ni nampak sedap....","Kuih ni macam kurang tepung.." dan macam-macam lagi komen pelanggan... Setiap manusia ada pelbagai pandangan terhadap sesuatu perkara... Kali ni Im nak sampaikan mengenai 4 pandangan manusia..... tahukah pembaca apa 4 pandangan tu?

Sebelum tu.... pembaca pernah dengar Nasyid Hijjaz - Mata hati tak? Kalau belum di sini Im sertakan video dengan liriknya sekali....


Liriknya:

Pandangan mata selalu menipu
Pandangan akal selalu tersalah
Pandangan nafsu selalu melulu
Pandangan hati itu yang hakiki
Kalau hati itu bersih

Hati kalau terlalu bersih
Pandangannya kan menembusi hijab
Hati jika sudah bersih
Firasatnya tepat kehendak Allah
Tapi hati bila dikotori
Bisikannya bukan lagi kebenaran

Hati tempat jatuhnya pandangan Allah
Jasad lahir tumpuan manusia
Utamakanlah pandangan Allah
Daripada pandangan manusia 

Mesti pembaca sudah tahukan? Rangkap pertamalah jawapannya...

‎~✿..Pandangan Mata
~✿..Pandangan akal
~✿..Pandangan nafsu
~✿..Pandangan hati

Macam mana nak bezakan kempat-empat pandangan ni? sekarang mari pembaca lihat gambar kuih di bawah ni....


nampak sedap tak? dengan gamba ni.... Sekarang bayangkan yang kuih ni dihidangkan ketika pembaca pergi menziarahi rumah kawan..... Im akan berikan penerangan bagi kempat-empat pandangan tu...

~✿..Pandangan Mata
Kuih ni nampak sedap sangat.... macam manis je.... warna dia yang kekuningan serta keperangan ni memang menyakinkan bahawa kuih ni memang lazat bila dimakan.... bila dimakan tiba-tiba sahaja rasa masin sangat! rupanya pembuat kuih ni tertukar bahan gula dengan garam..... ini yang dikatakan Pandangan mata selalu menipu....... nampak je macam sedap hakikatnya tak pon.....
~✿..Pandangan akal
Hmmm kuih ni macam tak cukup kandungan air je.... nampak kering,tak pon kurang tepung.... yang satu lagi tu nampak lembut sangat... terlebih air kot... tak pon dimasak pada suhu yang terlalu rendah.... rupanya sume tekaan salah.... semue kuih tu sempurna je... cume pertama tadi lambat dikeluarkan dari ketuhar dan yang stu lagi tu pulak lembut terkena air kat dapur.... Pandangan akal selalu tersalah...... walau kadang-kadang ade yang betul....

~✿..Pandangan nafsu
Masuk je rumah kawan tu... dah nampak dah kuih tart tu terhidang tapi tiba-tiba je tertarik dengan kuih almond london dalam balang kat tepi sofa.... namapak sedap sangat,memang dah lame mengidam almond london ni.... ape lagi,bukak balang tu terus makan kuih tu.... tibe-tibe kawan jerit "Hei! Kuih almond london jiran saye punye! Kene mintak kebenaran dulu baru boleh makan, ni dah kire haram tau!" Pandangan nafsu selalu melulu..... tak sabar sangat....
~✿..Pandangan hati
Lihat je kuih tart ni.... tibe-tibe sahaja air mata mengalir.... teringat pulak kuih tart buatan mak.... dah lama tak hubungi mak kat kampung... ape khabar die sekarang ye? waktu kecik-kecik dulu selalu buat kuih dengan mak... makan same-same dengan mak.... rindu dekat mak tersayang..... lepas ziarah kawan terus pegi balik kampung ziarah mak,,.... mintak ampun kerana dah lama tak jenguk mak kat kampung....Pandangan hati itu yang hakiki Kalau hati itu bersih....... hiasi lah hati dengan iman serta taqwa kepada Allah...



Kesimpulannya pandangan hati adalah yang terbaik..... tapi pastikan hati kita tidak penuh dikotori dengan bintik-bintik hitam atas dosa yang dilakukan....  Perbanyakkan Zikir Untuk Membersihkan Hati dan Mendekatkan Hubungan Hati Dengan Allah SWT.... Maka Jagalah hati kita.... semoga dengan pandangan hati,kita tidak akan ditipu,tersalah dan terburu-buru insyaallah.... 

✿Hati itu indah jika disulami dengan keimanan.. ✔
✿Hati itu kotor jika terikat dengan kemarahan.. ✔
✿Hati itu cantik jika tidak mengata keburukan.. ✔
✿Hati itu dicipta untuk kebaikan diri kita.. ✔
Sayangilah hati selagi ianya 'ada'.. ◕‿◕✿








Semoga Hari ini lebih baik dari semalam

2 comments:

Jella Juliet said...

Assalammualaikum w.b.t. Awk, sy nak mintak izin save gamba yg awk publish kat cne. sy da amek pun. syukran, timakaci, tengQ :)

Muhammad Naa'im said...

Waalaikumussalam w.b.t..... silakan ye... :)

>