Jom La ikut....

Monday, 9 January 2012

Bicara Rindu.....

Assalamualaikum.... 

setelah 2 bulan habis SPM ni.... tibe-tibe je Im rase rindu sangat......rindu kat sekolah Im tu.... Rimdu jugak dekat kawan-kawan Im... mereka dah banyak bagi kenangan manis sebagai ingatan dan kenangan pahit sebagai pengajaran.... tambah-tambah bile Im bace mesej ni... rasenye anda  pasti pernah membacanya....
"hanya zaman persekolahan sahaja yang mengajar kita erti persahbbatan & remja,dnn bila zaman itu berlalu nescaya ia tidak akan kembali lagi..masa ini jua kita membawa haluan masing-masing,mungkin sukar untuk kita semua bersatu kembali dalam 1 tempat sekecil bilik darjah,belajar,bergurau,ke kantin bersama..terbukti zaman pelajar adalah zaman remja yang sukar dilupakan..mgkin 1 hari nanti kita akan menangis kerana rindukan zaman pelajar yang sangat indah..jadi hargailah zaman remja dan persekolahan anda..!"
Well memang Im ade nangis waktu hari terakhir kat SERATAS nih.... bagi Im takde masalah nak nangis.... itu tandanya hati kita lembut dan tidak keras sampai susah nak ngalirkan air mata.... tapi kalau terlalu lembut pon masalah jugak.... haha..... terlalu keras masalah,terlalu lembut pon masalah.... so, 50-50 lagi baik... zaman persekolahan sudah berlalu.... LIFE MUST GO ON......

Ni la dorm mate Im... rindu nak lepak ngan deme ni.....

Suasana dalam kelas Im.... haha rindu gile....

Surau tercinta.... tempat ibadat dengan study.... Juga Markas BADAR...haha

Hmm boleh nampak lagi pemandangan macam ni ye.... rindu asrama.. tempat tido dengan bermain futsal...

Miss You my lovely School......

Hmm berbicara pasal rindu ni.. Im nak berkongsi sedikit apa yang Im tau berkenaan dengan rindu ni....

Perasaan rindu ni akan terbit jika kita terlalu sayang akan sesuatu perkara... macam Im ni... sayangkan sekolah dengan kawan-kawan Im sampai Im rase rindu sangat.... :-) Tetapi... rindu ni tidak boleh secara berlebihan... risau nanti melampaui batas... 

Sebagai contoh,sangat rindu akan sekolah dan kawan-kawan sampai menangis 3 hari 2 malam,tidur tak lena,makan tak kenyang,dah rupe orang putus cinta je... inilah rindu yang melebih-lebih dan malangkaui batas... Bukannya tak bleh rindu.... boleh je... cume kan lagi baik kalau rindu itu dihiasi dengan iman dan taqwa serta hendaklah mempunyai batas dan bertempat..... 
"Kalau betul rindu akan sekolah dan kawan-kawan.... adalah lebih baik dengan mendoakan kejayaan sekolah dan mendoakan kebahagiaan kawan-kawan.... begitu juga jika rindukan saudara-mara...  doalah semoga mereka sentiasa dipelihara Allah Yang Maha Memelihara.... insyaallah terubat rindu tu..."
Kepada siapakah yang lebih utama untuk kita melabuhkan perasaan rindu? Jawapannya sudah semestinya pencipta kita,Tuhan sekalian alam,Allah Subhanahu Wata'ala... Allah lah yang mengurniakan rezeki,yang memberi nikmat udara,penglihatan,pendengaran,percakapan dan sebagainya.... memang tiada siapa yang patut dirindui melebihi rindu kepada Allah..... Insyaallah dengan rindunya kita kepada Allah... kita akan sentiasa berada di bawah rahmat-Nya serta terlindung daripada perkara yang keji....



Antara perkara yang boleh dilakukan bagi meningkatkan perasaan rindu kepada Allah adalah dengan merajinkan diri membaca Al-Quran... Sesungguhnya Al-Quran itu Kalam Allah,Kata-kata Allah...
Siapa yang merasa senang dapat mencintai Allah dan RasulNya, makahendaklah dia membaca al-Quran. (Hasan - Diriwayatkan oleh Abu Nu'aim , Al-Baihaqi)
Selain itu juga.... dengan melihat kebesaran ciptaan Allah juga boleh melahirkan perasaan rindu kepada Allah.... pandanglah langit,bulan,bintang,tumbuh-tumbuhan..... haiwan peliharaan...... Insyaallah akan lahir perasaan kagum terhadap kekuasaan Allah itu lalu kita berzikir kepada-Nya seperti mengucapkan "Subhanallah","Alhamdulillah" dan "Allahuakbar"......... dengan berzikir juga,perasaan rindu itu akan terubat.....
Maka apakah mereka tidak melihat akan langit yang ada di atas mereka, bagaimana Kami meninggikannya dan menghiasinya dan langit itu tidak mempunyai retak-retak sedikitpun? Dan kami hamparkan bumi itu dan Kami letakkan padanya gunung-gunung yang kokoh dan Kami tumbuhkan padanya segala macam tanaman yang indah dipandang mata, untuk menjadi pelajaran dan peringatan bagi tiap-tiap hamba yang kembali (mengingat Allah). (Surah Qaf - 6-8)

Dalam hadith disebutkan bahwa Allah SWT berfirman,”Apabila hamba-Ku mengingat-Ku dalam dirinya, Aku mengingatnya dalam diri-Ku. Jika ia mengingat-Ku dalam keramaian, Aku mengingatnya dalam keramaian yang lebih baik dari itu. Apabila ia mendekat kepadanya sejengkal, Aku mendekat kepadanya sehasta. Apabila ia mendekat kepada-Ku sehasta, Aku mendekat kepadanya sedepa. Apabila ia berjalan menuju kepada-Ku, Aku berlari kepadanya.” (Maksud ”berlari kepadanya” adalah segera mengabulkan doanya.
Sesungguhnya Allah amat sayang kepada hamba-hamba yang merindui-Nya,walaupon kita hadapi pelbagai masalah dan dugaan seperti kehilangan barang kesayangan... mendapat penyakit... ingatlah bahawa itu semuanya ujian Allah..... tanda sayangnya Allah kepada kita..... semakin berat ujian itu,semakin sayang Allah kepada kita sebenarnya.... setiap ujian pasti ade perkara yang baik sedang menanti di hadapan jika kita tabah menghadapinya...


Kadang-kadang Tuhan turunkan petir dan kilat, kita menangis mencari di mana hilangnya matahari, rupa-rupanya Allah hendak beri kita pelangi jika kita tabah mengharungi keadaan susah ketika petir dan kilat sambar-menyambar.....
Samalah juga sewaktu kita berdoa meminta sesuatu daripada Allah tetapi lain pula yang kita dapat.....

Kadang-kadang kita minta bunga yang indah,
tapi diberikan kita kaktus berduri. 
Kadang-kadang kita minta kupu-kupu yang cantik,
tapi kita diberi ulat. Kita sedih,marah dan segalanya. 
Namun kemudian kaktus berduri berbunga, 
ulat menjadi kupu-kupu yang indah dan cantik. 
Itulah jalan Allah S.W.T. INDAH PADA WAKTUNYA DAN KETIKANYA.


JIka apa yang kita doakan tidak makbul... sesungguh-Nya Allah akan berikan sesuatu yang lebih baik....betapa sayang-Nya Allah kepada hamba yang sentiasa rindu kepada-Nya...


"Hati akan bertemu ketenangan dengan melabuhkan kerinduan melebihi segala-galanya kepada Allah....."





Semoga Hari ini lebih baik dari semalam

6 comments:

aten said...

nice:)

Muhammad Naa'im said...

thanx aten.. :)

G@D!z$ said...

nice entry...

Muhammad Naa'im said...

thanx kak.. :)

eykahnny said...

nice lah kawan . aku pun rindu seratas gak :)

Muhammad Naa'im said...

thanx hani... rindu sampai bila-bila!.. :)

>